torstai 27. marraskuuta 2014

rivit 16-18

16 Però, se l'avversario d'ogne male
cortese i fu, pensando l'alto effetto
ch'uscir dovea di lui, e 'l chi e 'l quale

Mutta jos kaiken pahan vastustaja oli hänelle suopea ajatellen kaikkea sitä suurta, joka hänestä oli lähtevä, ja keitä ja mitä,

Dante epäröi, voiko hän suorittaa samanlaista matkaa tuonpuoleiseen kuin Aeneas. Dantesta on ymmärrettävää, että Jumala ("kaiken pahan vastustaja") oli suopea Aeneaalle, joka sentään oli Rooman valtakunnan isä (kuten Dante kertookin heti seuraavissa säkeissä) ja sitä myöten teki myös tietä kristitylle Rooman keisarikunnalle ja paavin vallalle (tähän viittaa siis lause "ajatellen kaikkea sitä suurta, joka hänestä oli lähtevä"). Mikä oikeuttaisi Danten astumaan kuolleiden maailmaan?

cortese i fu (nyk. it.: gli fu cortese): "oli hänelle suopea/avulias tms."

e 'l chi e 'l quale; "(...)ja keitä ja mitä"; Periaatteessa fraasi voidaan tulkita monella tapaa riippuen siitä miten haluamme ymmärtää Danten kielioppia.

1. e 'l chi e 'l quale Viittaa termiin l'alto effetto (suuret vaikutukset, joille Aeneas on lähtökohtana, kuten yllä käyty läpi): "kaikkea sitä suurta, joka hänestä oli lähtevä, ja keitä (Rooman kansa) ja mitä (Rooman valtakunta, paavin valta)"

Itse asiassa myös: "ja keitä ja millaista (mahtava Rooman valtakunta tms.)"

2. Joidenkin tulkintojen mukaan e 'l chi e 'l quale viittaavat Aeneaan ja tämän ominaisuuksiin.
"kuka ja millainen" seuraavassa merkityksessä: "ottaen huomioon kuka ja millainen Aeneas laadultaan oli, ei ole yllättävää, että Jumala oli hänelle suopea."

Näistä kahdesta tulkinnasta ensimmäistä pidetään yleisemmin mielekkäämpänä vaikka täyttä varmuutta oikeasta tulkinnasta ei ole.

3. On myös esitetty tulkintoja, että fraasi viittaa johonkin tiettyyn historialliseen tai fiktiiviseen henkilöön, esim. Romulukseen, Julius Caesariin, keisari Augustukseen tms. Ts. Aeneas on suurmies, jota seuraa joku toinen (joka sitten edustaa Rooman suuruutta). "kuka ja millainen" olisi tämän näkemyksen mukaan joku määrätty henkilö, eikä suinkaan Rooman kansa ja paavin valta yleisesti.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti